Barnomsorg

Barnomsorg är förskola, familje-daghem och fritids-hem.

Om du har frågor om barnomsorgen kan
du ringa eller skriva e-post eller skriva brev
till barn- och utbildningssektorn.
Det är barn- och utbildningssektorn
som har ansvar för barnomsorgen.

Du kanske till exempel vill fråga hur lång
tid du måste vänta för att få en förskoleplats 
eller hur mycket en förskoleplats kostar.

Förskola

Förskola är för barn mellan 1 år och 5 år.
Barnen får vara i förskolan när föräldrarna
arbetar, studerar eller söker arbete.
I förskolan leker barnen ute och inne, ritar och mycket annat.

Allmän förskola

Allmän förskola gäller från 1 augusti det året barnet fyller 3 år
och innebär en avgiftsreducering alternativt fri förskola
3 timmar per dag mellan 8:30-11:30.
Allmän förskola betyder att det ska finnas
en plats för barnet.

Du som är förälder väljer om ditt barn ska gå i
förskolan eller om de inte ska gå i förskolan.
Det kostar ingenting att gå i allmän förskola.

Pedagogisk omsorg

Familje-daghem är ungefär som en förskola 
hemma hos någon.
Det betyder att barnen får vara hemma
hos en vuxen person.
Personen är anställd av kommunen och
kallas dagbarn-vårdare.
Barn mellan 1 år och 12 år kan få plats
i familje-daghem.

Skolbarnomsorg

Skolbarnsomsorg kallas också fritids.
Det är för barn från 6 år till och med 12 år.
På fritids får barnen vara när föräldrarna arbetar eller studerar.
Barnen kan vara på fritids före skolan och efter skolan.
Fritids är också öppet när det är lov från skolan.

Sidan uppdaterades 17 september 2024