Telefontid: Må-fre 08-30-09.30
Biståndsenheten
Biståndsbedömningen sker utifrån ett uttalat behov som leder till en beställning, som verksamheten genomför. Denna process gynnar den enskilde individen i en rättssäker och likvärdig bedömning. Allt bistånd bedöms enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
För biståndsbedömda insatser enligt SoL avgörs normalt ett ansökningsärende inom tre veckor. Alla biståndsbedömda insatser debiteras enligt maxtaxa utifrån biståndstagarens inkomst.
För biståndsbedömda insatser enligt LSS skall ett ärende normalt ta maximalt tre månader. Dessa insatser är kostnadsfria.
Läs mer om:
Överklaga beslut
En överklagan ska skickas till kommunens omsorgsförvaltning, där man ska meddela vad man anser ska ändras samt vilken ändring som önskas. Den ska ha inkommit inom 3 veckor från dagen man tagit del av beslutet.
Information om hur man överklagar samt adress skickas ut i samband med ett avslag.
Telefontid: Må-fre 08.30-09.30
Telefontid: Må-fre 08-30-09.30