1 april 2019 trädde den nya lagen lag (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling i kraft. Det innebär att elektronisk fakturering är obligatorisk till kommuner, landsting, myndigheter och bolag som är upphandlande myndigheter. Lagen innefattar direktupphandling och köp som görs över disk.
Elektroniska fakturor innebär även effektivitet, säkerhet och hållbarhet för miljön. Det innebär även minskade portokostnader, snabbare och säkrare fakturaleverans samt minskad risk för feltolkning av fakturainnehåll.
Mer info Länk till bifogat PDF-dokument:
Vi har bytt VAN-operatör till InExchange och har ny elektronisk fakturaadress.
Vi önskar ta emot elektroniska fakturor till:
PEPPOL-adress: 0007:2120001421
Adress direkt via VAN-operatör: 2120001421
GLN-nummer: 7362120001422
Om du inte har möjlighet att skicka e-fakturor, kan vi ta emot PDF-fakturor via e-post till ekonomi@fargelanda.se
Från 1 april 2019 kommer kommunen i sina upphandlingar ställa krav på elektronisk faktura.
Faktura till Färgelanda kommun ska vara märkt med referenskod: (FK+6 siffror) i fältet ”er referens” på förstasidan utan mellanslag eller övrig text, exempel: FK123411.
Varje beställare från Färgelanda kommun bör ange en referenskod till dig. Om detta missas, ber vi dig fråga efter det innan fakturering.
Vi önskar 30 dagars betalningsvillkor samt en faktura per referenskod (inte samlingsfaktura) för att underlätta vårt arbete.
Övrig post som inte är fakturor skickas till
ekonomi@fargelanda.se
eller:
Färgelanda kommun
Ekonomienheten
458 80 Färgelanda
Hit kan även de leverantörer som omfattas av undantag från lagkravet eller har övriga frågor gällande fakturering vända sig, för frågor går det även bra att ringa till oss.