Information gällande snöröjning i Färgelanda kommun
Färgelanda kommunfullmäktige beslutade 2023-09-27 att kommunen inte längre kommer att ansvara för snöröjningen fr.o.m 2024-10-14, i både tätort och landsbygd.
Beslutet innebär att väghållningsansvaret gällande drift och underhåll därefter övergår till enskilda fastighetsägare, vägföreningar och samfälligheter på de vägar där kommunen inte är väghållare.
Färgelanda kommun har länge tagit ansvar för snöröjningen på enskilda vägar trots att kommunen enligt lag inte innehar det ansvaret.
Beslutet träder i kraft fr.o.m. 2024-10-15
Snöröjningen i tätort kommer att fr.o.m. 2024-10-14 att tas över av vägföreningarna, vilket innebär att fastighetsägarna får betala avgiften till vägföreningarna.
Bidrag finns att ansökas om;
- Som vägsamfällighet finns driftbidrag att ansöka om från Trafikverket gällande underhåll av enskilda vägar. Driftsbidraget är en ersättning för barmarksunderhåll och vinterväghållning. Läs mer på Trafikverkets hemsida; ”Ansök om bidrag på enskilda vägar”.
- Som privatperson kan ni ansöka om RUT-avdrag för arbete gällande snöröjning från Skatteverket. Se mer information på Skatteverkets hemsida ”Rot och Rut”.
Övrig information
- Bra information och riktlinjer gällande snöröjning;
Vinterunderhåll och snöröjning av enskild väg - Bransch (trafikverket.se) - Mer information om enskilda vägar finns även att läsa i ”Anläggningslagen 1973:1149
- Information om vilket underhåll som krävs för enskilda vägar samt hur detta kan utföras på bästa sätt:
Information enskild väghållning - Bransch (trafikverket.se)